Eerste bezoekje gehad uit Nederland! - Reisverslag uit Espoo, Finland van Joyce Broekhoven - WaarBenJij.nu Eerste bezoekje gehad uit Nederland! - Reisverslag uit Espoo, Finland van Joyce Broekhoven - WaarBenJij.nu

Eerste bezoekje gehad uit Nederland!

Door: JoycevanBroekhoven

Blijf op de hoogte en volg Joyce

03 April 2012 | Finland, Espoo

Heee allemaal!

Hier zijn we weer met een berichtje uit Finland.
Ondertussen is er weer veel gebeurd! Mijn ouders zijn langs geweest en een hoop nieuwe huisgenoten erbij! Geweldige dagen weer gehad dus!

Om bij het begin te beginnen kwamen mijn ouders langs op vrijdag 16 Maart. Ik eerst die dag nog gewerkt op het kinderdagverblijf. Nja, gewerkt.. Ik was er niet echt bij met me hoofd die dag.. Oh, nu zijn ze onderweg naar schiphol, zitten nu waarschijnlijk in te checken, zitten nu te wachten bij de gate, zitten waarschijnlijk nu in het vliegveld, zitten nu in de lucht, zullen ze nu al ergens boven Finland hangen, ze zullen al wel geland zijn, nog een uurtje werken.. Eindelijk, het was 4 uur en heb het toch weer kunnen presteren om 10 minuten later weg te gaan. Nog even naar de winkelen iets lekker halen voor ze en zou ik zelf naar het hotel lopen waar ze verbleven. Dat was namelijk maar 20 minuten lopen van het kinderdagverblijf. Van te voren gekeken waar het ongeveer was en het zou niet moeilijk moeten zijn. Maar dat was het dus wel omdat ik aan de verkeerde kant van het spoor aan het zoeken was. Heel handig, vond het al raar dat de straatnamen maar steeds niet klopte. Naar een half uur al hebben rondgelopen te hebben en nog altijd niet verder was dan 5 minuten van het kinderdagverblijf toch maar aan iemand gevraagd hoe ik bij het hotel moest komen. Dus kon mij dus vertellen dat ik aan de andere kant van het spoor moest zijn. Ondertussen hadden mama en papa ook al gebeld waar ik bleef en of ze mij moesten ophalen ergens. Dat wilde ik niet, ik wilde zelf de weg vinden dus ik begon aan poging twee met het vinden van de weg.. Eindelijk klopte de straat namen dus er was weer hoop. Totdat ik weer een toch best wel belangrijke weg niet kon vinden. Weer 3 rondjes gelopen en nog altijd niet de goede straat.. Natuurlijk hadden ze me alweer gebeld waar ik bleef en papa was ondertussen mij al gaan zoeken.. Dan zie je wel hoe erg ze me hebben gemist, ze hadden gewoon geen geduld. Via die andere weg wist ik helemaal niet meer waar ik was en was het verplan om het op te geven. Ik was alweer aan de telefoon met mama totdat ik dacht dat ik het wist.. & ja hoor, de hoek om en daar stond mama! Jeeeej, ik had het gevonden!! Zo, mama maar eens een dikke knuffel gegeven! Oke, maar nu zijn we papa kwijt.. die was mij aan het zoeken! Papa opgebeld dat hij terug kon komen. Zo, eindelijk we zijn compleet! Toen eerst een drankje gedaan in het hotel. Toch heel raar was dat. Zolang je ouders al niet gezien en daar zit je dan ineens met ze aan tafel in Finland. Naar het drankje zouden we naar het winkelcentrum gaan. &papa en mama hadden hier een auto gehuurd, dus ik kon eindelijk weer eens auto rijden! In het centrum even wat gegeten, gewinkeld en wat boodschapjes gedaan. Klaar om aan mama en papa te laten zien waar ik verblijf. Hoe ver ik wel niet zit van me werk en alles. Papa en mama een kleine rondleiding gegeven.. eigenlijk hadden ze alles al gezien op skype hoe het er uit zag maargoed. In het echt alles toch anders. Ook hadden papa en mama wat spulletjes voor me meegenomen uit Nederland wat ik miste. Met name SMEERKAAS!! Zaterdag ochtend natuurlijk gelijk een crackertje op met smeerkaas. Zaterdag stond op de planning op Helsinki te laten zien aan ze.. Papa en mama kwamen me eerst ophalen met de auto zodat ik vervolgens zelf achter het stuur kon kruipen. Het auto rijden is hier heel rustig. Er is niet veel verkeer en de mensen houden zich echt aan de regels in het verkeer. Wat voor mij wel even wennen was. Het pakeren met de auto is hier ook heel raar.. Of het is gratis of je betaal minimaal 5euro per uur. In Helsinki heb ik aan papa en mama eerst de twee kathedralen laten zien. Het was voor mij allemaal zo vanzelf spreken om daar naar toe te lopen omdat ik elk weekend al in Helsinki ben geweest. Maar voor mama en papa was het allemaal nieuwe en zaten soms rondjes te draaien omdat ze bang waren dat ze vergaten waar de auto stond. Héé, kom op vertrouw me nou gewoon.. Ik weet de weg! & ik wist het ook echt hoor! We zijn niet verdwaalt in Helsinki. Ook heb ik ze laten zien waar je allemaal wel niet kunt winkelen in Helsinki, want daar kun je echt heeeeel goed winkelen. Helaas wilde papa niet… Rond een uurtje of 2 zijn we met de boot naar Suomenlinna eilanden gegaan waar ik twee weken geleden was geweest.. Waarom, omdat het gewoon een hele mooie plek is. Alleen toen had ik heel goed weer, maar nu was het heel bewolkt, koud en winderig. Dus totaal anders. Maar toch was het eiland weer super. Eerst ben ik met papa en mama naar de plek gelopen waar ik ‘eigenlijk’ niet mocht komen. Ik wilde hun die mooie, rustige plek laten zien! & dan was nu anders door het weer.. De zee was wild wat dan toch een ander effect gaf. Ook zijn we nog de andere kant opgegaan waar ik toen geen tijd voor had. Ik blijf het een mooi eiland vinden, en het weer maakt niet uit.. het is een geweldige plek waar ik vaker heen wil.
Rond 6 uur weer terug in Helsinki en ik wilde toch echt een keer echt Fins gaan eten. Nou papa en mama waren hier dus ik had de kans!! Ik had al vooraf een Fins restaurantje gevonden en daar zijn we heen gegaan. Ohhh, wat was het een leuk restaurantje.. Het was niet groot maar zo sfeervol. Alles met hout, echt typisch Fins. Nu we er dan toch zijn, nemen we maar een 100% Fins menu. & papa en mama namen een huisgemaakt biertje, ik moest/wilde auto rijden dus dronk een watertje. Nou, ben blij dat ik het huisgemaakt biertje niet had. Zo lekker was het niet en dat vond mama ook. Maar het was Fins, en paste bij het eten. Het voorgerecht waren allemaal kleine Finse gerechtjes.. vis en vlees. & het was een goed begin. Het was echt heel lekker! Nou laat het hoofdgerecht maar komen! Jaa hoor, daar is het dan! Rendier!!! Dat was een van de dingen wat ik hier echt wilde doen. Rendier eten, en we hebben het gedaan! &het was lekker mmmmm, wie weet ga ik nog wel een keer daar eten. Als dessert kregen we ijs met hele zoete saus. Maar het was weer lekker!! Ondertussen was de dag al ver aan het einde en zijn we naar het hotel gereden en nog wat gedronken. Ik ging zelf met de auto naar huis rijden omdat het toch best raar voelde dat ik werd afgezet en mama en papa gingen naar huis en het was weer stil. Ik vond het fijner of dan zelf naar huis te rijden. Nou daar ging ik dan, proberen de weg te vinden in het donker. Hoe ik het heb gedaan, ik heb geen idee maar ik ben in een keer goed gereden! Dat was da ook de eerste keer maar ook de laatste. Lekker thuis, en toch wel heel moe na zo’n volle dag. Zondag stond op de planning om naar Turku te gaan. Ik wilde weg hier uit de buurt. Omdat ik al elk weekend in de buurt van Helsinki ben, was ik toe aan iets anders. Turku is ook in het zuiden van Finland maar dan meer richting het westen. Het was ongeveer 2 uur rijden. Eerst mama en papa opgehaald en daar gingen we. De rit alleen al daar naar toe was al super. Het was zo mooi. Zo kom je nog eens ergens met een auto plaats van altijd in de zelfde plek te zitten. Overal stonden waarschuwingen voor pas op rendieren. Maar helaas, geen gezien.. Alleen een fazant, heb er voor moeten remmen hoor!! In Turku aangekomen hebben we daar eerst wat rondgelopen. Papa had in een boekje gezien over een openlucht museum waar hij wel naar toe wilde. Wij daar naar toe gegaan, is het dicht. Hij had niet goed naar de openingstijden gekeken. In de winter was het dicht. Nou, helemaal voor niks gelopen. Dus ga ik maar een iets uitzoeken. Er was een kasteel wat er wel leuk uitzag dus zijn we daar naar toe gelopen. & het was ver! Maargoed, zo maak je wel je dag vol. Rond 4uur hadden we het allemaal wel gezien. Dus gingen we rondkijken naar een plekje in de buurt, maar het was allemaal zo ver. Dat is wel verveld hier hoor, het lijkt allemaal zo dicht bij op de kaart, maar dan is het al gauw 1 ½ uur rijden. Toen zijn we richting Helsinki gegaan om te kijken waar we de volgende dag moesten opstappen met de boot. Dat al snel gevonden en toen besloten om in Helsinki wat te eten. Nou, dan eerst een parkeerplek zoeken. En daar zag ik een parkeerplek. Daarvoor moest ik wel file parkeren wat ik dus eigenlijk niet kan. Maargoed, ik had ondertussen al meer gedaan met de auto wat ik eigenlijk nooit goed kon. Finland bestaat uit heuvels, dus het is niet raar dat je daarop komt stil te staan. & wat ik dus niet kan/kon is helingtrekken! Maar ik heb het hier geleerd. Nja, geleerd.. ik moest wel en heb het gedaan met goed resultaat. Ik dacht, dan moet dat file parkeren ook wel lukken.. Iets te enthousiast aan het stuur gedraaid en daar ging een toeter. Shit! Bijna botsing gehad.. Er kwam nog een auto aan op de linker rijstrook. Oeps, vergeten.. Maar daarna had ik alle ruimte om opnieuw te wagen om te gaan file parkeren. Nou met wat proberen stond ik dan daar eindelijk!! Weer wat geleerd! Even wat gegeten om vervolgend mama en papa thuis af te gooien en weer door te rijden naar huis en lekker te slapen. Want op Maandag gingen we naar Estland! Ook was het gelijk mama`s verjaardag. & natuurlijk had ik een cadeautje voor haar gekocht! Goede morgen, het is maandag ochtend en…. Neeeee, het sneeuwt! :( Kom op, dat wil ik niet meer.. Heb wel genoeg sneeuw gezien ondertussen. & dan ook nog op de dag dat we naar Estland gaan en heel de dag buiten zijn.. Ohhh, en dan niet te vergeten.. de auto stond bij mij thuis dus moest ik ook nog rijden.. Hmmm, okee daar gaan we.. Eerst de auto de sneeuw vrijgemaakt en daar ging ik dan. De weg op in Finland maar met sneeuw. Gelukkig had ik spijkerbanden! Shit, staat er ook nog file! Wat een geluksdag zeg! Gelukkig was ik mama`s cadeau niet vergeten. Rij ik toch ook nog twee keer verkeerd naar het hotel. Maar uiteindelijk aangekomen bij het hotel. Mama een dikke kus gegeven en haar cadeautje, ik had een wijnstop gehaald maar dan met een rendierhoofd erop. Hij is zo lief en leuk! Ze was er gelukkig blij mee! Daarna zijn we doorgereden naar de boot in Helsinki. Inchecken, en daar gaan we de boot op. Jeeej, de boot zag er beter uit dan ik had gedacht! Heel groot en luxe. Dus die 2 uur op de boot zijn echt voorbij gevlogen! Nog een glasje bubbels gedronken voor mama`s verjaardag en we zijn in Estland. Hoe vet is dat! Gewoon even op en neer met de boot en je bent in een ander land. De boot kwam aan in Tallink, de hoofdstad van Estland. Tallink bestaat uit twee delen, het oude en het nieuwe gedeelte. Wij zijn naar het oude gedeelte gegaan.. Old town genaamd. Het was zeker de moeite waard! Echt een hele oudere en mooie gebouwen heb je daar! Om half 6 ging de boot weer terug naar Helsinki. Naar zo’n dag lopen ben je toch wel heel moe hoor! Dus het was een prima tijd. Weer terug in Finland en hebben we in het hotel gegeten van mama en papa. In de avond hadden ze me wel naar huis gebracht. Ik vond het wel genoeg geweest.. Nu wilde ik ook wat drinken in de avond. Thuis afgezet en toen was het alweer Dinsdag. De dagen gingen echt heel snel. Dinsdag was mijn laatste dag vrij op het kinderdagverblijf. In de ochtend zag het er al naar uit dat het weer goed was Heldere blauwe lucht met de zon! Heerlijk dagje dus om naar de kust te gaan. We zijn naar Hangö gereden. Het meest kustelijke puntje. Oh, en wat was deze toch vermoeiend om er naar toe te rijden. Ik was nog geen halfuur aan het rijden en ik zag een flitspaal. Plaats van dat ik op de rem trap zit ik meet mezelf voor te berijden om op de foto te gaan. & jaa, FLITS! Shit, dat zou vast duur zijn te hard rijden… Vandaar dat iedereen zich zo aan de regels hou hier… Hier werken de flitspalen wel.. & ik als Hollander moet toch weer te hard rijden. Wat blijkt later, dat heel de weg naar Hangö uit flitspalen bestaat. & dan het leuke nog, de navigatie gaf iedere flitspaal aan, behalve degene waardoor ik geflits ben! De rit was echt heel vermoeid voor me, zodra de navigatie flitspaal zij traptje ik al op de rem terwijl ik niet te hard reed. Een goede les geweest dus. Aangekomen in Hangö naar die hele gespannen rit. Jeeej, Hangö is ook echt een hele mooie plaats. Niet groot maar de kust is zo mooi! Het was dus zeker weer de moeite waard om daar na toe te gaan. Omdat het niet zo groot was had je het ook zo weer gezien. Toen zijn we langs plaatjes langs te kust naar huis gereden. Het laatste stuk heeft papa gereden. Ik was te moe om op de letten op de weg met al die flitspalen. ‘s avonds weer bij het hotel gegeten en hebben ze me op tijd afgezet omdat ik Woensdag gewoon weer moest werken. Maar toen ik thuis kwam had ik weer een briefje van mijn buren (had al een aantal dagen contact met de buren via briefjes). Maar ze nodigde me uit om langs te komen. Laten we dat maar even doen dan.. Ik me sleutel gepakt een naar de buren gelopen. Wat blijkt dus, ik kan met mijn sleutel bij de buren binnen.. Dus hun ook bij mij eigenlijk. Alleen niet in de kamer zelf gelukkig! Mijn buren bestaan uit 10 Duitsers, 7 meiden en 3 jongens en 2 jongens uit Estland. Allemaal heel gezellig. Ook heb ik ondertussen in mijn gedeelte van het huis 2 jongens uit Frankrijk zitten die alleen geen Engels kunnen. Heel handig met communiceren dus. Maar de buren zijn heel aardig. Ook heel anders gelijk dan de Nederlandse meisjes. Ik ben nu gewoon welkom en geen gezeur over dat ik me haar niet mag föhnen. Zo heb ik mijn dinsdagavond nog gezellig doorgebracht bij de buren. Maar zo komt aan alles weer een eind, en moest ik toch Woensdag echt weer beginnen met werken & dat terwijl je ouders hier nog altijd zijn. Nou zo erg vond ik het eigenlijk ook niet om weer te beginnen. Weer even wat anders dan nog een hele dag met je ouders (sorry)! In de avond toch weer bij papa en mama geweest en weer lekker gegeten. Dit het zelfde voor de Donderdag. Jaaa, ik heb gewoon 1 week niet te hoeven koken! Heerlijk was dat. Maar toen was het Donderdag avond.. Mama en papa zouden vrijdag`s weer terug vliegen. Omdat ik dan gewoon moest werken namen we Donderdags al afscheid. Waar ik niet echt tegen op zag, men vriendinnetjes kwamen bijna langs en heb nu ook nog eens leuke mensen om me heen. Alleen maar positief toch? Nou, daar was het moment.. Maar voordat ze weg gingen hadden ze nog een kleinigheidje voor me! 3 (paas)bloemetjes.. van die gele weet je wel, chocolade paashaasje en een heel lief kaartje!! Dus nu is mijn huiskamer een stukje vrolijker met de bloemetjes!! Zo kwam aan deze avond ook een einde en gingen ze toch echt naar huis. Ik heb me groot gehouden hoor!! Maar toen de deur dicht was en mama en papa naar huis reden kreeg ik het toch wel moeilijk. Kan wel zeggen dat ik weer een beetje heb moeten huilen.. Ja, je blijft toch weer alleen achter. Hun gaan weer terug naar huis, naar Binky en ik moet daarvoor toch nog een tijdje wachten. Maar daar heb ik zelf voor gekozen! Die avond lekker optijd naar bed gegaan en Vrijdag nog een dag gewerkt. Toen was het weer weekend. Ik had geen plannen, alleen uitrusten van de afgelopen dagen en misschien lekker shoppen om mezelf op te vrolijke. Nou, het is dus geen rustig weekend geworden. Vrijdag rond een uurtje of 8 kwamen de Duitsers lang om te vragen of ik met ze mee wilde eten, ze hadden Fins gekookt. Daar zeg je dan geen nee tegen. Heel de avond/ tot de nacht bij de buurtjes geweest! We hadden er een klein huisfeestje van gemaakt! Het was heel gezellig met de buurtjes! Zo hadden we gelijk plannen gemaakt om zaterdag avond op stap te gaan Helsinki. De Duitse buurtjes waren al in Helsinki want die hadden eerst een excursie. Ik ben later gegaan met de Jongens uit Estland naar Helsinki. Daar aangekomen eerst wat cafétjes gepakt en vervolgens een discotheek ingegaan. Ondanks dat het niet echt een plek was waar ik zelf heen zal gaan heb ik een super avondje uit gehad! Om 7 uur waren we dan eindelijk thuis. Het valt niet echt mee om vanuit Helsinki naar huis te komen in de nacht.. De trein rijd dan maar 1 keer in het uur en daarna moet je na 40minuten treinen nog 20 minuten naar huis lopen. & Ik zal je zeggen, dat valt niet mee op je hakjes en door de sneeuw. Die nacht was er weer een nieuwe laag sneeuw gevallen. Perfect om de volgende dag te gaan snorbaarden dus. & Dat deden we. Naar een paar uurtjes slapen vertrokken we richting de piste in Espoo. Hij is niet heel groot, maar je ben wel eventjes onderwerg om benenden te komen. Zeker als je nog altijd een paar keer valt in het begin. Aan het einde had ik het eindelijk weer door hoe het ook al weer zat met het snowbaorden. Kortom weer een leuk dagje gehad! &dan kan je wel geloven dat je naar zo’n week helemaal kapot ben. &dat was ik ook!! Weer klaar voor een nieuwe werkweek en stilletjes toe te leven naar het volgend weekend. Dit ging niet zo gemakkelijk want we kwamen zonder internet te zitten. Dan merk je pas hoe veel je internet gebruikt. Met je telefoon en je laptop. Nou, dan denk ik dat ik wel verslaafd ben hoor! Tot nu toe hebben we nog altijd geen internet. Ik zit dan in een café (ook geen straf). Maar nu kunnen we ook tegenover in het huis op internet maar dat is niet altijd open. Beter maken ze het gewoon heel snel! :) Dus zowat elke avond bij de buurtjes geweest, wat moet je anders zonder… Nou kaart spelletjes spelen. Heb al 2 Duitse kaartspellen geleerd. Ook begin ik ook nog een beetje Duits te leren nu, echt maar een beetje hoor! Vrijdag zijn we met een aantal naar de sauna geweest, even relaxen… Maar het was niet alleen de sauna, je kon ook nog ijs zwemmen! & Tja, als je dan hier toch ben moet je dat wel op zen minst gedaan hebben. Vanuit de sauna naar buiten. Dat was nog heerlijk niet koud of niks.. Maar dan in het water. Jeeeeeej, dat was echt heel koud, echt heel koud. Ik ben er helemaal in geweest en zelfs een beetje gezwommen. Dit hebben we zo’n 3uur lang volgehouden.. sauna, zwemmen. Weer een ervaring rijker nu! Vrijdag avond, een rustig avondje zonder internet bij de buurtjes. Ben daar inmiddels meer dan in men eigen huisje. Maar gelukkig vinden de dat niet erg. Inmiddels zijn we die week nog meer mensen rijker geworden. Aan de andere kant zijn er nog 4 Duitse jongens bijgekomen en twee Nederlandse jongens. & echt heel grappig, ze komen uit Roosendaal een Kruisland. Nja, of ik dat heel grappig vind weet ik niet.. Misschien had ik toch niet zo graag mensen hier die zo dicht uit de buurt komen. Zaterdag maar een goed gaan shoppen Helsinki. Echt Helsinki is geweldig om te winkelen. Zoveel leuke winkels! Ben nog lang niet klaar! In de avond ben zijn we weer naar Helsinki geweest, dit keer niet om te stappen maar gewoon gezellig gedronken in een cafétje. Ook altijd leuk! Hoe dan ook, je kunt veel te doen hebben maar internet blijf je missen! Dus had ik besloten om Zondag ergens in een café te gaan zitten met me laptop en me sociaal leven eens op te pakken. Lekker op tijd thuis en wilde weer op tijd me bed in. Niet dus, werd gebeld of ik nog langs kwam. Okeee, dan gaan we toch weer naar de buurtjes toe. & alsof het me niet gegund is om een keer op tijd naar me bed te gaan.. Twilight, the new moon kwam op tv. Die moeten we dan ook zien. Voor het eerst heb ik nu een film in het Engels gevolgd en het ging goed! Ongelofelijk ik kan straks echt Engels praten!

Ondertussen zijn we weer begonnen aan een nieuwe week. Waarschijnlijk nog een week zonder internet in het huis (zit nu weer in een café namelijk). & week met weer, ja alweer sneeuw. Ik dacht dat het over was, maar nee.. Finland is weer wit. Maar ik ben zo toe aan de Lente! Wat het lichtpuntje is van deze week is dat mijn vriendinnetjes langs komen! Ik heb hier echt naar uitgekeken!

Ook gaat dit alles al langzaam naar het einde lopen.. &ik wil nog niet naar huis. Ik heb nog zoveel plannen hier, maar voor al die plannen te weinig tijd! Ik geniet nog elke dag van mijn uitdaging hier.. toch zijn er dagen en momenten dat je liever thuis bent maar ik kan nu wel zeggen dat ik hier ook een leven heb, niet alleen meer in Nederland. Ik voel me echt wel thuis hier. Soms lijkt het leven hier beter dan in Nederland. Er is nauwelijks armoede ondanks dat het hier zo duur is.. waardoor er bijna ook geen criminaliteit is. Je kunt gewoon je tas ergens laten staan en op je gemaakt naar de wc gaan. Ik vind het leven wel prima hier!!

Zo, jullie zijn weer op de hoogte van mijn leven hier! & weten jullie dat het goed met me goed!
Morgen moet ik nog een halve dag werken en dan ga ik Amanda, Melissa en Sjors ophalen op het vliegveld om daar een paar geweldige dagen mee door te brengen! Daarna zou het volgende reisverslag wel veer volgen en waarschijnlijk ook een hele reeks met foto`s!

Iedereen een hele fijne paasdagen & tot de volgende!
xx

  • 03 April 2012 - 15:45

    Cynthia:

    Hee schoonzusje! Amai wat een verhaal zeg.. pff ik kan ook geen helling rijde vraag maar aan je broertje(A) maar.. da ga ik hier ook leren alleen maar van die 'hills' haha! Straks praten we alleen maar engels! Tot het volgende verhaaltje of & Skype! Veel plezier mee de meiden!! xxx

  • 03 April 2012 - 18:01

    Anneke Van Wesemael:

    Hoi Joyce,
    Hier ben ik weer. Dat heb je als je niet zo veel tijd hebt om op je site te kijken en zodoende nog reacties geeft op berichtjes van weken geleden. Zo krijg je dat ik in mijn vorige berichtje je nog een tip dacht te kunnen geven om met de boot naar Tallink te gaan en dat ik 10 minuten later lees dat je dit samen met je ouders hebt gedaan. Ondertussen bemerk ik ook dat ik de plaatsnaam Talilink verkeerd geschreven had. Weer wat geleerd.
    Ik moet zeggen dat ik je verhaal van de ontmoeting met je ouders ontroerend vond. Ik kan me zo voorstellen dat zij nu NOOOOOIT meer zullen zeggen dat je nog niet zo zelfstandig bent. Geweldig wat je allemaal doet. Het feit dat je er voor gekozen hebt om niet een gangbaar zomers land te kiezen om op stage te gaan, maar Finland vind ik al een compliment waard. Toen wij 2 jaar geleden de mogelijkheden voor stageplaatsen gingen voorbereiden in Finland, werd ons geadviseerd om geen studenten uit te wijzen in de wintermaanden. Dit had dan te maken met het feit dat het dan moeilijker is om jezelf te verplaatsen van A naar B, en dat het sociaal leven zich veelal binnnenshuis afspeelt. Heel even heb ik in het begin van je berichtjes gedacht dat je ook wel stevig in je schoen moest staan. Ik vond dat je ook wel erg op jezelf terug geworpen was. Ik ben benieuwd wat jij hiervan vind. Zou jij het met jouw ervaring een andere student van onze school aanraden om in de wintermaanden naar Finland te gaan?
    Gelukkig heb jij dit weten te doorstaan en heb je het nu erg naar je zin.
    Geniet van de laatste tijden en ik hoop snel weer iets van je te horen.
    Zoeken ze daar ook paaseieren???
    Groetjes.

  • 03 April 2012 - 20:00

    Rolf En Loes:

    Hey Joyce!

    Wat klinkt het allemaal mooi in je verhalen! Wat fijn dat het zo goed klikt, vooral met je buren ;-)
    Ik vind het super van je dat je dit zo doet! Geniet lekker van komend weekend met de meiden!
    Dan nog een maandje en dan kom je alweer terug naar het zonnige Nederland! ;-)
    Veel plezier nog meis!

    Liefs, Rolf en Loes

  • 06 April 2012 - 13:09

    Mariëtte.:

    Ha Vriendinnetje!

    Wat een leuk/lang verhaal is het weer... ;) Wat fijn om te horen dat je zo'n leuke week met je ouders hebt gehad!! & Wat super dat jullie zoveel hebben ondernomen dat je zoveel hebt kunnen zien!! En gwn heel de week niet hoeven te koken is wel spr fijn natuurlijk... (a) Dat koude badje bij de sauna lijkt me dan weer niet zo prettig. Pfoe dat zal wel erg koud zijn geweest zeg... ;) Nu zijn Amanda, Melis & Sjors gezellig bij jou. Wat zullen jullie aan het genieten zijn!! En terecht want dat verdien je. Is je internet ondertussen alweer gemaakt? Ik hoop dat we snel weer een keertje skypen als je internet het weer doet...
    Geniet nog van je daagjes met de meiden!!

    Veel Liefs & Knuffels ;) , Jetje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 11 Jan. 2012
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 16380

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2014 - 20 December 2014

South Africa, Swaziland and Mozambique

08 Februari 2012 - 10 Mei 2012

Finland

Landen bezocht: