Aan alles komt weer een einde... :( - Reisverslag uit Espoo, Finland van Joyce Broekhoven - WaarBenJij.nu Aan alles komt weer een einde... :( - Reisverslag uit Espoo, Finland van Joyce Broekhoven - WaarBenJij.nu

Aan alles komt weer een einde... :(

Door: JoycevanBroekhoven

Blijf op de hoogte en volg Joyce

06 Mei 2012 | Finland, Espoo

Mijn avontuur zit er bijna op, 3 maanden Finland! Nog een paar dagen en dan vertrek ik weer terug naar Nederland.. Voelt ontzettend raar, voor mij gevoel ben ik nog niet klaar hier! Heb het nog altijd erg naar me zin ..
Ondertussen is het ook weer een tijdje geweest dat ik iets van me heb laten horen. De eerste weken dacht ik dat het me wel moest lukken om iedereen op deze manier op de hoogte te houden, maar ik zal zeggen… het valt tegen! Nu ben ik al weken verplan om een verslag te maken maar het kwam er maar steeds niet van..Nou en hier is tie dan eindelijk. Waarschijnlijk is het ook de laatste vanuit Finland.

Afgelopen weken is er weer veel gebeurd! Als ik terug denk aan de afgelopen weken is het allemaal positief!! Dat maakt het extra moeilijk om weer terug naar huis te gaan.

Om weer bij het begin te beginnen…
4 weken geleden zijn mijn vriendinnetjes langs geweest!! Ze kwamen aan op Woensdag 4 april. In de ochtend eerst gewerkt op het kinderdagverblijf & natuurlijk.. dit viel niet mee.. Om 12uur kon ik stoppen om zo snel mogelijk naar de bus te gaan en vervolgens door te gaan naar het vliegveld. Daar aangekomen, snel naar de uitgang gelopen waar ze uit zouden moeten komen. Natuurlijk veel te vroeg, &dan dat wachten dat duurt veelte lang. Toen kreeg ik een smsje dat ze geland waren. Oohh, ze zijn nu wel heel dichtbij! Steeds ging de schuifdeur open… maar geen Amanda, Sjors of Melissa die er uit kwamen.. & maar wachten.. deur weer open.. Ik denk dat het misschien maar 10-15 min. was zo, maar voelde veel langer. Vervelend hoor, als je weet dat je vriendinnetjes dan zo dicht bij zijn maar ze nog niet kunt zien! Maar zo kwam daar uiteindelijk ook een einde aan en daar waren ze dan!! Jeeej, zo eerst de meiden een dikke knuffel gegeven & hoe kan het ook anders.. Ik moest toch wat tranen laten! Taxi gepakt naar ‘huis’ om aan de leuke dagen te beginnen die voorbij zijn gevlogen! De meiden hadden een cadeautje voor me bij :) een knuffeltje en een hele lieve kaart van Mariëtte, Madeleine, Ellen en Corine! Super bedankt nog meiden! Maar ook hadden ze flessen drank bij! Hoe kan het ook anders.. het was nog middag, maar wat maakt dat uit! We hadden wel een reden om wat te drinken!! In de avond zijn we naar Helsinki gegaan om daar lekker een hapje te eten en goed bij te kletsen!!
Donderdag hadden we erg mooi weer (helaas was dat ook de enigste dag). We hebben onze eigen sightseeing gedaan in Helsinki. De meiden een stukje Helsinki laten zien! Vervolgens lekker naar de mac geweest. Daarna op tijd naar huis gegaan, we hadden natuurlijk niet voor niks zoveel drank.. Dat moet wel genuttigd worden dan! Vrijdag was het weer een stuk minder.. Natte sneeuw! Ze hebben in deze 3 dagen alle weeromstandigheden meegemaakt! Bewolkt, zon en sneeuw/regen. Eerst was de planning om naar de eilanden te gaan. Maar het weer was zo slecht dat we hebben besloten om in een warm cafétje te gaan zitten in Helsinki. & dat beviel prima! De middag zo goed vol kunnen maken! Deze dag hebben we thuis gekookt in het vervolg ons klaar gemaakt voor een stap avondje in Helsinki. Daarbij hoort natuurlijk ook een hoop getut bij. Zo had Amanda bij mij krulletjes gemaakt! Jaja, ik had krullen! Vervolgens opgestoken want om als een echte krullenbol op stap te gaan zag ik ook niet zitten. Toch is het leuk, dat ouderwetse getut voor het stappen onder het genot van een drankje.. Voelde echt al een hele tijd geleden.. Zo klaar voor de stap avond!
Oke, in Helsinki.. Tja, zelf was ik nog maar 1x op stap geweest in Helsinki.. & daaruit ben ik uit de conclusie gekomen dat ik niet naar de zelfde club wilde. Ik had ooit iets gehoord van de club Circus, dat het wel een goede club moest zijn. Hop, wij daar naar toe.. €35 entree.. Hmmm, misschien dan toch maar verder kijken.. Maar Amanda had haar ID niet bij en in de club Circus mochten we naar binnen. Naar een beetje rond gelopen te hebben toch maar besloten om naar Circus te gaan. De garantie dat we binnen kwamen was er en ze zeggen dat het een goede club is. Binnen aangekomen.. €3 voor de jassen.. Dat schiet wel op zo. €38 kwijt en je bent binnen. Nou, dan hopen dat het een leuke avond wordt. & ja zo niet, dan zou je in Nederland maar wat drankjes meer drinken om het naar je zin te krijgen.. Maar hier, is dat niet zo makkelijk. €5.50 is denk het goedkoopste biertje. De muziek in de club, tja hoe zal ik het beschrijven… Ik zou het netjes houden, het was niks! Beetje jammer geweest dus van het geld.. Maarja, we zijn er nu toch dus laten we maar het beste van maken. Na een tijdje had Sjors de dance move door! Die ging dus lekker los!! Na een tijdje hadden we het toch gehad en hadden we taxi naar huis genomen.. Ondanks de muziek was het nog een leuk avondje!!
Ochtend, zaterdag ochtend…. Neeee, vandaag moeten ze weer naar huis! Maar voor het zo ver was zijn we eerst nog naar de Finse IKEA geweest, want Sjors wilde natuurlijk wel weten! Daar aangekomen, eerst ons ontbijtje/lunch gegeten en daarna door de winkel gelopen.. Uiteindelijk tot het besluit gekomen dat de IKEA hetzelfde is bij ons in Nederland.
Daar was het moment dan aangebroken. Ik ben met de meiden nog gezellig meegegaan naar het vliegveld. Eerst gewacht tot ze konden inchecken.. Dit was gebeurd, wat nu.. Nu blijven wachten tot het laatste moment dat ze bijna de lucht in gaan of maar gewoon al weer afscheid gaan nemen. Laten we het laatste maar doen, dan ben ik er vanaf.. Zag er toch wel weer tegen op. Zeker omdat je dan weer leuke dagen heb gehad met je vriendinnen, die gaan weer terug naar huis en jij blijft hier… Nou bij de eerste knuffel begon het alweer.. Ik moest toch weer huilen! Nou Joyce, ben een grote meid, je ziet ze binnen en paar weken weer! Toch bleven de traantjes maar komen.. Omdraaien en niet meer omkijken!! Okeee, daar ga ik dan.. vriendinnetjes gaan naar huis en ik ga mijn laatste weken hier afsluiten… Toch wilde ik nog even kijken of ik ze nog kon zien.. & jaa hoor, een laatste zwaai en dat was het dan weer. Op naar de bus en terug naar Helsinki voor was Boodschappen.. Al het eten was zo goed als op namelijk naar dit bezoekje.. Aangezien de winkels de komende dagen ook dicht zouden zijn i.v.m. Pasen had ik niet zoveel tijd meer. In de bus onderweg naar Helsinki voelde het zo raar.. Zo kort geleden was je nog samen met je vriendinnen en nu ben je weer terug in het andere leven. Dat mijn vriendinnen belangrijk voor mij zijn blijkt wel wat ik had het nog slecht in de bus.. Na de boodschappen gelijk naar huis gegaan en kwam ik toevallig mijn huisgenoten tegen.. Gelukkig maar, even aan iets anders denken! In de avond met zen alle nog film gekeken en op tijd naar bed naar de leuke dagen met me dinnetjes!
Ik ben echt heel blij dat jullie zijn langs gekomen! Vond het echt super leuk! Het heeft weer een beetje thuisgevoelens nar Finland gebracht.

Eerste paasdag.
Heerlijk weer, zonnetje scheen, lucht was blauw maar ik denk dat het nog geen 10 graden was.. Geen weer om binnen te blijven dus.. Maar probleem, alles, echt alles is hier dicht op eerste paasdag.. Ook het openbaar vervoer rijd ook minimaal.. Dus wat gaan we doen. Uiteindelijk besloten om een wandeling te gaan maken en de omgeving te gaan verkennen. Natuurlijk had ik weer de verkeerde schoenen aan voor deze wandeling. Die zagen eruit naar de wandeling! We hebben herten/reeën drolletjes gespot! Ik dacht, jeeeej! Misschien kan ik dan eindelijk een ree of een hert, rendier of iets in het wild zien! Ogen open, maar helaas geen wild! :( Beetje jammer.. maar ik ben nog niet weg hier.
Tweede paasdag zijn we gaan karten. Oh god, dat heb ik ooit 1x in Nederland gedaan en was ik ook nog is niet zo goed. Maar het leek me wel leuk om het nog een keer te proberen. Eerst een paar rondjes proef gereden en als volgt hadden we een wedstrijdje. Bij de rondjes proefrijden werd ik door iedereen allemaal ingehaald. Begreep er niks van, normaal wordt ik nooit ingehaald! Oke, dan proberen we het maar een beetje harder.. & steeds meer gas totdat ik de rem totaal niet meer gebruikte had ik het dan eindelijk door en was het dan hoe het normaal is. Ik haal in, plaats van dat ik ingehaald wordt. Okee, ik ben klaar voor de race! Zo zijn er in de proefrondjes zeker wel wat crashjes geweest hier en daar, maar ik was het niet!! Zo, klaar voor de rest.. Ik mocht best ver vooraan staan.. Ohh, is dit goed of niet? Hopaaa, & de race begon! Ik voelde me echt een race moster!! Haha, het was leuk… Soms een beetje te hard door de bocht maar nu had ik de kans om te doen. De race was over… Zo, nu ben ik wel benieuwd hoeveelste ik ben geworden.. Tatattatatatataaaa… Ik was tweedes!!! Neee, we waren meer dan met 2 of 3 mensen. We waren met 9 mensen, waarvan 3 jongens.. Dus denk dat ik het goed het gedaan toch? Ik ben trots op me tweede plek!

Dinsdag, werkweek begint weer.. Dit is absoluut niet met tegenzin hoor! Ga nog altijd elke dag met plezier naar me werk toe..Ook zijn ze gelukkig heel blij met mijn hulp daar! Krijg het nog iedere week te horen! Ze zien er ook al tegen op dat ik weg ga en dat ze dan een persoon minder hebben. Altijd leuk om te horen zoiets! Ook heeft een collega al meerdere malen gevraagd of ik een keer op haar kinderen wil passen. Zij zelf komt uit Mexico en is getrouwd met een Finse man. Ze hebben twee kinderen. 1 meisje van 7jaar en een jongentje van 2 jaar. Dit leek me wel leuk om te doen dus had ik volgend weekend op zaterdag mijn eerste oppasdag. Toch was het wel een beetje spannend vooraf hoor! De kinderen spreken Fins, Spaans en Engels.. Maar zijn met geen taal super goed. Maar buiten dat het was echt heeel leuk! Wat een leuke kinderen waren het. Heel de avond spelletjes gespeeld. & natuurlijk zoals elk kind probeert je eerst uit. Zo mochten de kinderen geen cola hebben. De ouders waren nog geen 5 minuten van huis. De kleinste loopt naar de koelkast en pakt een fles cola en kijkt mij aan. Okeee, begint dit nu al? Gelukkig begreep hij al snel dat het van mij ook niet mocht en zette de fles cola terug. Zo heb ik 5 uurtjes opgepast en tot mij verbazing vond ik het nog leuk ook. Ik weet dat ik altijd zeg.. Ik ben geen babysitter! Maar nu was ik het toch echt.
Zondag`s heb ik hier voor het eerst een biertje op het terras gedronken met wat huisgenoten! & ik zal je zeggen…. Dat was heerlijk! Eindelijk de zomergevoelens komen terug. Het was dan misschien met je jas aan.. Maar héé, als ik terug denk aan een paar weken terug met dagen van -20 graden voelde het toch echt als zomer!


Verder die week zijn we heel druk bezig met het boeken van een cruise naar Stockholm. Ik wilde dit al een tijdje en had nu eindelijk meer mensen gevonden die dit ook wilde. 2 andere Nederlanders en 4 Duitse en eerst ook iemand uit Slovenië. Maar ik wist van te voren al helemaal hoe het zat. Ik op mijn beste Engels ( ondertussen is het al redelijk goed ) uitgelegd hoe het zat. Zit daar toch 1 Duitser bij die mij niet wil geloven en alles zelf wilt uit wilt vogelen.. Prima, uiteindelijk komen we toch wel bij de zelfde optie uit.. Nou niet dus, hij wilde maar niet geloven dat de mensen onder de 21 jaar niet met de cruise mee mochten maar met een road tripe moesten gaan (waar ik dus ook onder viel en 3 andere). Nee, volgens hem was dat niet nodig want we konden boeken, wat die dus deed! Als gevolg dat we een boeking hadden voor het volgende weekend. Oke, wanneer hij gelijk heb hebben we geluk maar het zat mij niet lekker want mij was heel wat anders verteld. Naar een avondje bellen met de infolijn van de boot hebben we de boeking alsnog moeten annuleren omdat het dus inderdaad niet mogelijk was en ik toch uiteindelijk gelijk had ( ik zei het toch!!! ).
Nja, het probleem was niet over. Doordat we de boeking hadden geannuleerd hadden we een boete van 113 euries… Grrrr, als je nou gelijk luistert!! Maar dan nog iets.. De telefoontjes waren ook niet bepaald goedkoop.. 1.40 per minuut plus je eigen kosten. Uiteraard met mij telefoon, en mijn Nederlands nummer gewoon voor misschien wel een half uur. Dus die rekening krijg ik later ook nog op me dak. En dat dankzij dat iemand zo eigenwijs is en niet wilt luisteren. Het resultaat was dus; Geen Stockholm maar wel een hoop geld kwijt… Maar, ik wilde alsnog gaan! De andere waren allemaal zo goed als afgehaakt en wilde niet meer. Door me best te doen en uit te leggen hoe het werkelijk zat hadden we toch het zelfde groepje terug. Omdat het zelfde weekend een beetje kortdag werd hebben we besloten om het volgend weekend te gaan. Ik heb samen met een ander meisje de boeking gedaan zodat er geen foute meer konden gemaakt! & je raad het al.. Er was geen probleem!! Maar over Stockholm kom ik later terug.

Want…. we hadden het ander weekend een heerlijk zonnig weekend!! Het weekend van 20-21-22 april. Het weekend dat ik eigenlijk in Stockholm had moeten zitten.. Maargoed, buiten dat was het weer een super weekendje! Met wat huisgenoten lekker gekookt en heerlijk buiten gepicknickt. Zo heel de dag lekker buiten in het zonnetje gelegen! Man, man wat een leven toch hier! Eindelijk is een keer weekenden vrij! In de avond Helsinki ingegaan en in de pub gezeten!! That`s the good life!! Zondag hebben we een bezoekje gebracht aan de dierentuin. De dierentuin was niet heel groot.. maar het was op een eiland in Helsinki.

Over ontspanning gesproken… Op een mooie ‘zomer’ avond wilde we gaan wandelen… Lekker ontspannend klinkt dat toch? Dat was het toch niet meer naar ons bezoekje aan de openstaande vrachtwagens. Jaaa, je leest het goed.. We zagen wat oude vrachtwagens staan… en toen kwamen we met het idee … laten we kijken of ze open zijn. Nou, dat waren ze dus.. Daar even een tijdje rondgelopen en in de vrachtwagens gezeten, foto`s gemaakt… Tja, dat krijg je als je vader in de vrachtwagenwereld zit he! Okee, naar een tijdje zullen we maar eens verder gaan.. Maar waar is iedereen? We waren met 4.. maar nu nog maar met 2.. Laten we gaan zoeken.. Wij zoeken, zoeken en zoeken.. Hat was ondertussen al donker aan het worden.. Maar nergens niemand te bekennen.. Als gevolg… We waren verdwaald, in het donker , in Finland en zonder telefoon!! Conclusie.. wij zijn dom!
Ik weet niet hoe we zijn gelopen, waar we allemaal zijn geweest.. Maar we zijn zo`n 3 uur aan het lopen geweest die avond om de weg terug naar huis te vinden!! Nou, dat was me toch een avontuur onderweg.. Lopen door een waailand, springen over de sloot, poolster goed kunnen bekijken, lichtjes volgen en hopen dat het naar een weg lijd want we liepen namelijk ook nog eens niet op een weg. Maar zo hebben we het dan eindelijk (weet niet hoe) de weg terug gevonden!

Ondertussen zijn jullie al bijna helemaal weer op de hoogte van mijn laatste belevenissen / ervaringen hier…
Maar ik heb ook nog een verhaal over het toch eindelijk het weekendje Stockholm, waar ik al die tijd zo naar uit heb geleefd!

Nou, het was eindelijk weekend.. Op Zaterdag zouden we om 5 uur op de boot vertrekken (partyboot ook wel genoemd). Nou hop, de boot op en maar eens verkennen wat we allemaal hebben. Wauw, wat was het een grote boot! Super! We hadden zelfs onder eigen douche en wc. Jaaa, dat voelde echt luxe. Eerst maar een goed geshopt in de TAX free shop. Hoop chocolade en wat bier ingeslagen. Op de boot hebben ze een heel vol programma met allerlei shows. Maar elke keer waren we te laat. Heel slim dus.. Maar we waren niet te laat voor de karaoke avond. Alleen wel te laat met inschrijven. Naar het karaoke begon dan de echt party. Het was niet heel druk.. Maar de party was er hoor!! Het eene drankje naar de andere (alles was met de creditcard, dus de rekening komt weer later :(.. ) Zo hier een daar wat gespreken gevoerd met wat Finse mensen.. Het was erg gezellig! Beetje bij beetje ging iedereen naar bed. Zoals altijd bleef ik nog even hangen.. Ik was denk vergeten dat we om half 10 zouden aankomen in Stockholm en dan ook van de boot moesten. Het was ondertussen al half 5. Uiteindelijk dan ook maar gaan slapen. Het was een wonder dat ik de kamer had terug gevonden. We zaten namelijk helemaal onderaan. Zelf onder de auto`s. & dan moest je nog proberen om de juiste kamer te vinden in dat dolhof. Nou het leek werkelijk de Titanic hoor! Kamer gevonden.. Hé wat ligt daar in mijn bed.. was een ander kamergenootje in mijn bed gaan liggen omdat ze haar eigen bed had onder gespuugd.. Grrr, heb ik dat weer!! Maar ik was werkelijk waar te moe om daar nog moeilijk over te gaan doen & had me toch stilletjes bedacht dat ik zelf beter op de grond kon gaan slapen dan haar omhoog te halen en misschien nog meer viezigheid uit komt. De volgende morgen voelde het voor me dat ik alleen maar met me ogen geknipperd had en het al weer tijd was. De wekker liep af.. maar toen kwamen we er achter dat het in Stockholm 1 uur vroeger is! Jeej, dan kunnen we nog even slapen!! Opgefrist, ontbijtje gehaald (die ik 3uur daarna pas weg kreeg). Man, wat voelde ik me slecht.. Achteraf snap ik waarom toen ik alle bonnetjes terug zag van de avond daarvoor!! Zo, Daar zijn we dan met een brakhoofd in Stockholm.. Eerst wat red bull halen!! Besloten om een sightseeing bus te nemen door Stockholm.. Hoeven we ieder geval niet te lopen! Nou, het was een prima keuzen.. want ik heb daar toch echt mijn dutje gedaan om nog even bij te kunnen komen van de vorige nacht.. Heb een klein deel Stockholm gemist.. Maarja, daarvoor heb ik wel een leuke avond gehad. Om 5 uur ging de boot weer terug. Deze avond hebben we rustig doorgebracht op de boot. Ik heb trouwens nog het roulette gespeeld. Had 14 euries gewonnen.. Uiteindelijk ook nog verloren maar het was grappig voor een keer. Verder is de zonsondergang heeel erg mooi op de boot. Nu heb ik werkelijk de zon zien zaken in de zee. Zowiezo zijn de zonsondergangen hier heel erg mooi in het noorden. Nu over de zon gesproken. De zon vind het op het moment leuk om in de ochtend al om half 5 te beginnen met schijnen als gevolg dat het dan al helemaal licht is in me kamer. Het is maar goed dat ik bijna naar huis ga want over een paar weken wordt het hier niet meer donker. Maargoed, mijn tripje naar Stockholm was erg geslaagd!!

Maandag ochtend kwamen we terug.. Jullie hadden koninginnendag maar hier in Finland hadden we Vappu. Wat het nou precies voorstelt, ik heb nog steeds geen idee. Maar het was feest. We zijn naar Helsinki gegaan en binnen een paar uur waren we al weer terug.. Want de mensen waren serieus te dronken!! Op dinsdag hebben ze ook nog dat feest dus we hadden een heel lang weekend. Eerst was de planning om daar naar toe te gaan maar het weer wat zo mooi dat we zijn thuisgebleven en lekker in de zon hebben gelegen in de tuin. Terwijl het in Nederland toen niet zo mooi weer was ben ik toch een beetje verkleurd! :)

Verder was het een korte werkweek voor me. Alleen maar 3 dagen. Helaas, want ik wil echt nog niet weg daar!! De kids zijn zo leuk maar ook de collega`s.. Ik ga het echt missen. & dat ze mij nu ook gaan missen is ook wel duidelijk.. Ik heb afgelopen vrijdag al een ‘klein’ afscheidscadeautje gehad. En waardebon van maar liefst 200 euries van een Fins winkeltje. Mijn mond viel werkelijk waar open. Tja, ben nu we weer verplicht om te shoppen.
Mijn laatste weekend in ondertussen ook al weer bijna voorbij… Hoe dit weekend is verlopen vertel ik in mijn volgend verslag als ik thuis ben. Ook vertel ik hoe mijn laatste dag was. Ik ben bang dat het heel moeilijk ga worden om hier weer afscheid van alles te nemen!!
Zoals jullie lezen gaat het hier meer dan prima met me! De eerste weken alleen hier had ik het al naar me zin, maar de laatste weken zijn hier zoveel verandert door mijn huisgenoten.. Het is alleen maar beter geworden. & hoe het mogelijk is, ik zit elke dag weer in de slappe lag om dezelfde grapjes maar vooral foto`s (die later nog wel op facebook zullen komen)!! Ik kan zeggen dat ik met sommige ook echt wel een vriendschap heb opgebouwd. Zou ben ik nu verplan om van de zomer naar Berlijn te gaan om ze weer op te zoeken!

Ik denk dat dit wel weer genoeg is geweest voor jullie.. Zo niet, voor mij wel!!!
Ik geniet nog van mijn laatste dagen hier en probeer Donderdag in het vliegtuig te zitten naar huis..

Groetjess!!

  • 06 Mei 2012 - 07:47

    Jos :

    leuk verslag dat je laatste wekwen nog zoveel meegemaakt hebt kusjes en tot donderdag xxx

  • 06 Mei 2012 - 19:14

    Liseth:

    Hoi Joyce, jeetje je komt alweer terug, wat vliegt de tijd toch.
    Je hebt wel erg genoten, en ik van je verslagen die je hebt geschreven!
    Tot binnenkort.
    Groetjes Liseth

  • 08 Mei 2012 - 16:13

    Cynthia:

    Heee schoonzusjee!! Haha cool en lekker lang verhaal! Ook al wist ik best al wel wat.. maar blijft toch leuk! Je broertje is al weer op het vliegveld.. Mm weer richting huis! Geniet nog van je laaste daagjes! & ik spreek je vast snel!! xxx

  • 09 Mei 2012 - 19:42

    Nina:

    Wat een lang, maar enthousiast leuk verhaal.
    welkom thuis in Nederland, ik zie je snel
    Nina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 11 Jan. 2012
Verslag gelezen: 730
Totaal aantal bezoekers 16370

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2014 - 20 December 2014

South Africa, Swaziland and Mozambique

08 Februari 2012 - 10 Mei 2012

Finland

Landen bezocht: