The first week of the selfiestick! - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Joyce Broekhoven - WaarBenJij.nu The first week of the selfiestick! - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Joyce Broekhoven - WaarBenJij.nu

The first week of the selfiestick!

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

12 Oktober 2014 | Swaziland, Lobamba

Daar ben ik dan met mijn eerste verslag vanuit Swaziland. De eerste week zit er al op en wat is die al snel voorbij gegaan met onwijs veel nieuwe en vooral onvergetelijke ervaringen...
Dit wil ik natuurlijk heel graag met jullie delen, maar het is al zoveel.. dus ik ga me best doen om me in te houden en niet in mijn over enthousiasme een heel boekverslag schrijft..

Toch vind ik dat ik bij het begin moet beginnen..

Zondag 5 oktober, de dag van vertrek.. eerst nog met ons thuis en binky naar het bos gegaan en nog een lekkere pannenkoek gegeten.. rond 4 uur vertrokken naar het vliegveld in Brussel, we zouden pas om 8uur de lucht ik gaan maar het meisje (camille) waar ik mee samen zou vliegen en ik vonden het wel fijn om alles relax te kunnen doen en wilde liever al vroeg aanwezig zijn... Elkaar eenmaal gevonden op het vliegveld gelijk onze tassen afgegeven... & deze had ik deze keer echt goed gepakt.. precies 20 kilo, maar je mocht blijkbaar nog meer.. helaas paste dat zit want hij zit echt proppie vol!!
Tas weg, gingen we alvast afscheid nemen... Shit he.. dat was niet zo makkelijk.. eerst papa, dan mama waar ik dus ook een snikje van hoorde... En toen kwam Jeroen die zei dat tie niet ging huilen.. Ik wist van te voren al dat ik zal gaan huilen.. tijdens die dikke knuffels die we elkaar nog even konden geven zag ik toch een traantje... Twijfelde alleen eerst wel dat het niet mijn tranen waren... Maar nee hoor, Jeroen gaat mij gelukkig wel missen :) snel nog die laatste kusjes en daar ging ik dan.. op naar Zuid Afrika voor een onvergetelijke reis die me hopelijk altijd bij zal blijven...

We hadden een erg ingewikkelde vlucht.. van Brussel naar Addis Ababa in Ethiopië na en tussenstop in Parijs. Daar van Addis Ababa naar Johannesburg in Zuid-Afrika en van Johannesburg naar eindbestemming manzini in Swaziland. Daar werden we opgehaald door 'all out of Africa'. Daar ontmoette we ook gelijk 3 andere meiden van de reis. Iris, ook uit Nederland en Sina en Antonia uit Duitsland. Met ze 5e werden we naar de logde gebracht waar we zouden verblijven.. Nieuwe thuis voor de komende weken. We verblijven in de packpack logde lidwala. Zit er heel goed uit, slapen met 5 op 1 kamer en hebben ons eigen toilet en douche.. niet slecht dus..
Ook zijn er nog twee andere meiden die bij onze groep horen die al eerder aan zijn gekomen. Vicky uit Australië en Nanna uit IJsland. Tot nu toe is de groep erg leuk!

In de avond moesten we nog even verzamel voor de 'regels' binnen de logde en de dont's buiten de lodge en hoe laat we de volgende dag moesten opstaan voor de introductie. Die avond wat vrije tijd maar iedereen was doodmoe van de reis dus zijn we al vroeg gaan slapen.

Ik heb goed geslapen die nacht, de bedden liggen goed en het is juist heerlijk dat het snachts zo afkoelt.. Jaa, het is hier overdag gewoon echt warm. Zeker de dinsdag. We moesten om half 9 verzamelen voor de introductie. Was wat moeilijk te volgen voor mij dat zuid Afrikaans Engels. Zo hebben ze wat verteld over de aids en hiv wat heel erg is. wat ik nog van het verhaal heb onthouden is dat meer dan de helfst van de inwoners hier aids/hiv hebben. Ze hebben maar 1 miljoen inwoners in Swaziland waarvan tussenleeft de 40-50 % jonger is dan 15 jaar. Best schokkend eigenlijk. Tuurlijk loop ik hier het risico om aids/hiv op te lopen maar als ik niet in aanraking kom met bloed van de inwoners ben ik safe. Eerlijk gezegd ben ik er ook niet angstig voor om het te krijgen, je moet gewoon voorzichtig zijn.
Ook werd we verteld wat je in je vrije weekenden kon gaan doen. Zo had je een uitje voor een weekend voor zip line. Joyce en haar hoogtevrees gaat dit geen goeie combinatie zijn maar het klonk gaaf en op foto's zag het er ook super uit. De hele grop was enthousiast dus wilde ik ook niet achterblijven en zo toch proberen om mijn angst te gaan overwinnen. Eigenlijk zie ik er nu al tegenop. Lopen over bruggen, hangend aan een touw om naar de overkant te gaan, maaar... We gaan het gewoon proberen.

Na deze introductie gingen we wat cultuur snuiven. Met een overvol busje (kan hier dus allemaal op elkaar zitten in een busje) gingen we naar het dorpje Lobamba met 30.000 inwoners. Maar eerst gingen we nog maar een museum over de cultuur van Swaziland. Daarna zijn we naar het stadje gelopen. Toen we er aan kwamen kwam er al een droom uit. Alles wat je altijd al op foto's ziet. hoe ze leven , eruit zien maar vooral zo voor je camara gaan staan om te poseren. Het was zo, dus ik genoot echt van die kinderen om heen die alles aan wilde raken wat jij bij of aan had. ze wilde zelf foto's maken of wilde dat je van hun een foto maakte. Leuke was dat ze echt gingen poseren voor je. Na deze wandeling door het dorpje kregen we eten wat ze daar vaak eten. Dat was kip en worstjes van de barbecue en soort bonen met een tomaten salade, smaakte best goed. Alleen moesten we het met onze handen eten. Met wat desinfecterende doekjes was dat ook geen probleem. Eind de middag gingen we weer terug naar de logde en hadden we nog een rustig avondje om onszelf voor te bereiden op de trip naar het krugerpark! Spullen pakken en de logde alweer verlaten..

8 oktober, woensdag ochtend om half 10 werden we ophaald om weer een lange busrit te hebben naar het krugerpark. Na ongeveer 2uur kwamen we aan bij de grens van Swaziland en Zuid-Afrika. Jaa, me paspoort krijgt zo eindelijk wat stempels! Nog 2uur rijden en we zijn in het krugerpark.. bij de ingang eerst nog een groepsfoto. Nog geen 5 minuten in het park en daar liepen de olifanten al en lagen de krokodillen in het water.. Het was 2 uur rijden naar onze camping lower sabie. Jaa 5 dagen op een echt camping midden in het krugerpark, hoe vet is dat! Tijdens het rijden naar de camping kwamen we al veel dieren tegen als olifanten, antilopers, giraffen, zebras, neushoorns, buffels, nijlpaarden en veel verschillende volgels.. al een hele hoop dus. Het is zo anders dan in de dierentuin, ze zijn soms ook heel dicht bij. Zoveel foto's gemaakt! De eerste dag al meer dan 400. Het was zo geweldig om de beesten te zien. Aangekomen bij de camping de tent opgezet, en dat in die hitte van zo'n 40 graden. Niet leuk om te doen dus.. maar daarna konden we een duik nemen in het zwembad wat we op de camping hadden. Snel de spullen gepakt nadat de tent stond en naar het zwembad gelopen. oh wat keken we allemaal uit naar een frisse duik. Kleine tegenvaller toen we er aan kwamen en maar een klein zwembad zagen met niet heel schoon water... Maar toch wilde we even de verfrissing hebben dus het was erin en eruit.. De tijd dat we daar waren werd er voor ons gekookt. Best wel luxe zo. Het was een echt campers gevoel, eten van een blikke bord en drinken uit blikke beker, zittend op een stoeltje met het bord op je schoot in een gezellig kringetje in het donker.. echt camping live dus! Vroeg gaan slapen want we moesten vroeg uit bed, half 6 zouden we vertrekken om de hele dag de dieren te kunnen spotten. Heerlijk liggend in je tent, hoor je toch ineens geluiden van de wilde dieren om je heen. Zo gaaf was dat, het klonk ook zo dicht bij. Ik heb heerlijk geslapen die nachten daar.
Elke ochtend vroeg uit bed om de dieren te kunnen zien. stipt om half 6 zatten we in de bus. Koelbox met eten mee want er word constant gekookt voor ons. Zo zijn wel gestopt na een aantal uur om ergens eitjes te bakken als ontbijt. Eten met aapjes om je heen en soms zag je in de verte een olifant.
De tweede dag hebben aapjes, pumpaa de zwijn, struisvogel, Afrikaanse wilde hond en de leeuw als nieuwe dieren. Soms was het goed kijken want ze waren niet altijd even dicht bij de weg. Maar we hebben ze wel gezien en op foto! Toch maakte het niet uit hoe vaak je een die tegen kwam, ze blijven geweldig om naar te kijken en te fotograferen. Elke keer proberen om een betere foto te krijgen dan je al hebt.
Het was niet alleen serieus dieren spotten, tijdens de rit word er ernorm veel gelachen. Zo heeft bijna iedereen al een bijnaam en heb ik de na selfie gekregen door mijn te gekke selfie stok waar we al veel leuke groepsfotos mee hebben gemaakt. Selfies in de bus, bij de bus, selfie tijdens de bushwalk, selfie bij het zwembad.. overal is de selfiestok met de meest geweldige foto's!

Dag 3 kwamen we nog een keer de meeuwen tegen, maar dan op de weg. Dat was zo geweldig, zo mooi die beesten. Ze waren met een hele groep en liepen langs de auto's. gelukkig een paar mooie foto's kunnen maken!
Tijdens een bushwalk in de hele vroege morgen hebben we een jackals, luipaard, stekelvarken en een hyena gezien! Er waren twee hyenas op ik denk een 20 meter afstand. Zo vet ook en ook eng. We liepen met twee mannen, met geweer door het park. Wandeling van 4uur door de bush bush waar we heel stil moesten zijn. Steeds als ze stoppen met lopen en hun geweer ergens heen richten kreeg ik een adrenalineshot. Zo spannend was het. Ik liep zo dicht achter de man dat ik soms tegen hem aan liep omdat ik niet opletten toen hij stopte. Toch hebben we enorm gelachen met deze mannen. Ook hebben we olifantenpoep gerookt. Het droge poep werd aangestoken en moest je via je neus inademen en via je mond uit. Het was niet vies maar het prikte!

De dagen in het krugerpark waren top. Het was eten op moment wanneer je erge honger had, hele gezellige avonden hebben aan het kampvuur die we zelf moesten maken maar nog nooit gedaan had en dan heerlijk zitten met wat drankjes wanneer je weet dat je wekker om half 5 afloopt. Lange ritten in de bus maar je ogen open kunnen houden om de chitaah te kunnen zien die we de laatste dag toch nog hebben gevonden! Bushwalk in de regen terwijl ik niet van regen hou maar juist de bushwalk leuk maakte, afwassen met koud water en afdrogen met een natte handdoek, lopen in vieze kleren en deze toch weer terug aan trekken, niet van vieze handen houden maar wel 5 minuten lang met olifanten poep in je handen lopen. De meest lelijke beesten toch mooi vinden. De mooiste selfies maken tijdens elk moment. In het krugerpark kan het allemaal en maakt het alleen maar leuker!

Morgen mijn eerste dag op het project. Ik ga daar onder andere les geven op een schooltje. Ik ben heel benieuwd hoe ik dat ga vinden. Ook deze ervaring zal ik met jullie delen!

Helaas kan ik nog geen foto's erop zetten, hoop dit snel te kunnen doen.
Tot nu toe is de reis al meer dan geweldig, het kan alleen nog maar beter worden met wat er allemaal nog op de planning staat!

Heel veel liefs uit Swaziland!

  • 12 Oktober 2014 - 23:03

    Evita:

    Gaaaaf meissie!! Geniet ervan :-) ik volg je op de voet...

  • 12 Oktober 2014 - 23:09

    Marianne:

    Zo al een hele belevenis de eerste week.
    In het Krugerparc de big 5 gespot.
    Geniet maar wees voorzichtig Joyce.
    Benieuwd naar je ervaring morgen.

    xxx ma

  • 13 Oktober 2014 - 12:31

    Angelique Van Elven:

    Wauw Joyce, wat een ervaring tot nu toe. Ga lekker genieten en veel plezier. Wel voorzichtig zijn he. Vele groetjes van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 11 Jan. 2012
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 16372

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2014 - 20 December 2014

South Africa, Swaziland and Mozambique

08 Februari 2012 - 10 Mei 2012

Finland

Landen bezocht: