Mozambique, paradijs, genieten! - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Joyce Broekhoven - WaarBenJij.nu Mozambique, paradijs, genieten! - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Joyce Broekhoven - WaarBenJij.nu

Mozambique, paradijs, genieten!

Door: Joyce van Broekhoven

Blijf op de hoogte en volg Joyce

09 November 2014 | Mozambique, Ilha de Moçambique

Hallo allemaal,

Daar zijn we dan alweer met een nieuw reisverslag. Weer een ontzettend leuke tijd achter de rug. Weekje op 'vakantie' geweest in het mooie paradijs Mozambique.

Vorige week zondag zijn we om half 6 in de vroege morgen vertrokken. Daar gaan we dan voor de laatste keer met deze groep naar een andere plek. Het was een lange reis, weer aantal stempels bij in het paspoort... :) Rond 5uur in de avond kwamen we aan in de badplaats Tofo in Mozambique. Wauw, het was er prachtig. Ik sliep met de twee andere Nederlandse meiden, de crazy dutchies op een Kame. Het was een rieten huisje, ie zag de lichtstralen van buiten er doorheen als je de deur dicht deed, je hoorde de de zee op de achtergrond en savonds in je bed kon je de wind voelen.. heerlijk! Helaas was het bed zelf verschrikkelijk dus slapen als een roosje zat daar niet in.

Maandag ochtend zijn we in twee groepen gaan qaud rijden. Lekker door het zand crossen, ja dat ik wel wat voor Joyce! Eerst door verschillende dorpjes met omzettend veel los zand. Beste is natuurlijk om door de sporen van andere te rijden maar dan is het niet leuk dus lekker eigenwijs door het los zand proberen te crossen. Na 5 minuten rijden zat ik al vast... ;)
4x4 aandrijving aan en daar ging het beginnen, dacht ik dan. De vent voor ons reed niet echt hard waardoor het al snel saai werd. Ook die kleine padden door het dorp had je inmiddels al wel weer gezien. Uiteindelijk kwamen we op open stukken uit. Grotere wegen en het strand. Met 3 zijn we er vandoor zodat we dan eindelijk gas konden geven (hij vond dit prima hoor). Op het strand genoeg stukken met water, hij reed er maar rustig door heen.. Dus samen met Iris bedacht om het zelf maar leuker te maken alleen vond onze gids dat niet zo'n leuk idee... We mochten het niet meer doen...
Wat was het heerlijk om te crossen over het strand.. paar leuke foto's en het zat er weer op. Smiddags heerlijk aan het strand gelegen... worden jullie al beetje jaloers?
Blauwe wilde zee met hoge golven, wit zand waar je je voeten aan verbrand en een heerlijk muziekje op de achtergrond... Cocktails? Neee, die waren niet lekker!
Als een klein kind in de hoge golven spelen. Het was echt gewoon leuk.. niet altijd wat soms werd je helemaal meegesleurd door de heftige stroming. Verder lekker aan het zonnen geweest dus het was genieten..

Dinsdag hadden we weer 1 vrije dag, eerst zouden we op oceansafari gaan maar dit zou te gevaarlijk zijn geweest van wegen te hoge golven.. dat betekende dus play time in de zee! Al vroeg op het strand gaan liggen om te gaan zonnen, eind de middag nog richting de markt gegaan. Zag er leuk uit, alleen dacht ik dat ze in Turkije erg was.. Hier was het helemaal een ramp! Bij het fruit kwamen er zo'n 6 verschillende vrouwen op je af gelopen dat bij hun moet kopen. Daar word ik dan gewoon bijna chagrijnig van en zal ik het liefst gewoon weglopen en willen kopen die me niet van straat plukt... Maar ja dan had ik geen verse ananas of mango.. Dus Ine mine mutte en een paar chagrijnige gezichten en ik had fruit.

Woensdag hadden we dan de oceansafari, Jaaa, zouden we kunnen gaan zwemmen met de whale shark.... Eerst een zeer lange uitleg met de DO's en DONT's als we in het water springen bij de whale shark... Hallo, zoveel wat je moest onthouden terwijl je jezelf aan het voorstellen was hou het zou zijn om dat werkelijk mee te maken was dat niet goed voor de concentratie.. Gewoon de rest volgen, komt dat wel goed... Flippers passen, drama.... Maar 36 te klein, 37 te groot.. Tja das lastig, dan maar maatje te klein nemen... Zonder flippers duiken gaat niet echt snel.. voelde me net een pinguïn met de dingen!
Hup naar de speedboot... Heel grappig (vond ik dan) ze worden met een trekker het water in gereden.. serieus, ik heb nog nooit een trekker in de zee gezien!
Geïnstalleerd in de boot en daar gingen we dan... Scheuren over de golven op weg naar de plek om de whale Shark te kunnen spotten... Wat verder in de zee gingen we rustig varen, soms stopte ze met varen. Ja dat was spannend.. was er iets te zien? Ik zie namelijk alleen maar blauwe zee en golven.. het leek wel of we weer in het krugerpark waren.. zo stil en starend voor ons uit. Na ongeveer 10 minuten... Ja hoor we moesten onze brillen op en in het water want daar was een WHALE SHARK! Shit, bril op, in het water, bij die vis, NU? Ik was er mentaal nog niet aan toe en voor ik het wist lag ik in het water... Shit, en nu.. zwemmen, onee lukt niet want ik heb flippers aan.. ademen, tuurlijk heb een snorkel dus hoeft niet na boven.. lekker zitten stuntelen dus en dan proberen tijdens dat gestundels die vis te zoeken.. Jaaa, ik zie hem! Grooot! wat bizar, nog geen paar meter verwijderd van de meest grote vis van de Oceaan, ik zwem er gewoon naast... En voor ik er echt van kon genieten was hij weg... Terug de boot in... Heb ik nu echt net met de whale shark gezwommen, was dit Was dit nou echt. Is het nu al voorbij? "Ik wil er nog 1 whale Sharp zien"was volgens mij het eerste wat ik kan uitbrengen. Maar helaas is hij bij deze ene whale shark gebleven.. maar wel hebben we dolfijnen gezien, twee seksende schildpadden, ja je lees het goed. de schildpadden hadden seks. Je zal het maar meemaken... Om het nog bijzonderder te maken hebben we er bij gezwommen. Wie kan dat nog vertellen! Ook heb hebben we nog de bultrug gezien met een baby. Onwijs groot! Wat gaaf was de Oceansafari!
Deze dag maakte de reis nog meer compleet, dromen die waar worden gemaakt. Ja die dag voelde ik me echt gelukkig.
Na de oceansafari met de groep gaan lunchen bij een andere logde, Mozambeats. Wat was dit een mooie logde, zwembadje, leuke huisjes en ook heerlijk aan het strand. & wat was het eten hier lekker & de cocktails waren goed! Savonds zijn we nog terug gegaan voor een filmavond bij Mozambeats.

Donderdag kajak trip naar een eilandje waar zo'n 800 mensen wonen. Ze hebben geen water, moeten het doen met wat er op het eiland groeit en wat er zwemt in de zee.. Ik verwachte niet veel van het eiland. Voordat we bij het eiland waren moesten we eerst twee uur over de zee kajakken. Maar voor dat we de kajak in konden moesten er eerst nog een half uur gereden worden. Prima in bikini in de bus, nee hoor.. we moesten met zen alle in een pick up. Stonden we daar dan met zen alle in bikini in een pick up.. Samen met Iris ging ik in de kajak, we hadden het beide al vaker gedaan dus dat moest goed komen. Niet dus.. steeds wanneer we naar links wilde, gingen we naar rechts en andersom.. Uiteindelijk bij de eerste zandbank gestopt om te wisselen met iemand van de gidsen.. Dit ging toen gelijk al beter, dus waar het aan lag, geen idee...
Na ongeveer twee uur kajakken kwamen we aan op het eiland. Het eiland had onwijs veel palmbomen, mooi wit strand en het was er bloedheet. Ideaal voor een rondleiding dus... Wat uitleg over de verschillende bomen/planten die er groeien. Wat best veel eigenlijk was. Meneer de gids klom voor ons ook nog even in een palmboom zodat wij een verse kokosnoot konden eten. Smaakte best goed eigenlijk. Beter dan in de winkels. Het eilandje zag er opzich goed uit.. schoon, huisjes zagen er opknopen uit, ze hebben een ziekenhuis, schooltje en een kerk. Na de rondleiding kregen we ook nog lunch op het eiland. Vis, heel veel verse vis.. Na de lunch was het weer tijd om te gaan. Gelukkig niet nog 2 uur lang kajakken maar terug met een zeilboot.. Dit was wel lekker relaxt in het zonnetje!

Vrijdag nog een laatste dagje kunnen genieten op het strand, wat was het die dag warm. Het zand, verschrikkelijk! je verbrande echt steeds je voeten omdat ik steeds zo eigenwijs dacht dat het wel ging lukken dat klein stukje...
Nog laatste keer over de markt om het geld op te maken, toch nog een leuke Afrikaanse broek kunnen scoren zo!
De avonden hebben we vooral doorgebracht in de logde met poolen en dammen met bierdopjes!!

Zaterdag ochtend al vroeg vertrokken terug naar Swaziland.
Het was een topweek in Mozambique, als een vakantie voelde het. Zondag helaas al afscheid moeten nemen van de eerste twee. Dit hebben we niet zomaar laten gebeuren, maar eerst nog uit eten geweest met zen alle. Leuke avond gehad gaan we vanaf nu verder met nog maar 5 meiden.

Deze week weer vrijwilligers werk gedaan op de NCP. In mijn volgende verslag zal ik daar weer wat meer over vertellen.
Inmiddels zijn dit alweer de laatste weken hier. Na vandaag nog 9 dagen en zal ik alweer aan mijn volgend avontuur beginnen. De reis naar Kaapstad wat ook de eindbestemming zal zijn. Maar voordat ik in Kaapstad aan zal komen zullen er tijdens de route veel nieuwe ervaringen bij gaan komen.

Jullie horen snel weer van me!

xxiess!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 11 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1994
Totaal aantal bezoekers 16353

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2014 - 20 December 2014

South Africa, Swaziland and Mozambique

08 Februari 2012 - 10 Mei 2012

Finland

Landen bezocht: